söndag 26 januari 2014

Budapest

Ja, då har jag och mitt resesällskap varit i Budapest på en fyra dagars resa.
Anledningen till resan var att Anne fyllt 50 år, så vi överraskade henne med en resa.
Sitter nu på planet hem och passar på att göra ett blogginlägg. Heja Norwegian som har wi-fi på sina plan!

Här är en summering av vår resa
Jag måste börja med termalbadet Széchenyi. Åker du till Budapest så är detta ett MÅSTE.
Vi var så nöjda så vi var dit två gånger. Det är en fantastisk anläggning och att bada utomhus var det som gällde.

Det finns många olika hop-on och hop-off bussar som tar en på en rundtur i Budapest. Vi tog en rundtur andra dagen och på sätt fick vi ett bra "grepp" på staden.
Det är lätt att orientera sig i Budapest eftersom det är bara att kolla var du är i förhållande till de olika broarna som går över Donau mellan Buda och Pest.

Det finns många olika matställen att välja på. Vi provade på både inhemsk mat och mer internationell.
Den godaste maten åt jag på Pampas och bredvid Pampas ligger en lite charmig pub som heter For Sale, båda ställena ligger i närheten av Saluhallen. På For Sale är väggar och tak "klädda" med visitkort, lappar med hälsningar och foton från besökare. Hur kul som helst : )


Jag kan även rekommendera besök på pubarna The Black Dog och Szimpla Kert. På Szimpla Kert ser det ut som om ägarna har har köpt upp ett helt loppis och inrett puben utifrån det. Det fanns hur mycket som helst på väggar och i taket.

Ja, Budapest har även shopping att erbjuda så jag kan bara rekommendera ett besök i denna stad.

Over and out L8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar