torsdag 24 november 2011

Egna quiz på TV:n

På webbsidan pc för alla hittade jag tips på hur du kan skapa egna Quiz med en powerpoint på datorn som du kopplar till tv:n.
Snart blir julledighet för många och då kan du överraska dina vänner med ett sällskapsspel som du skapat själv! Det är mycket enklare än du tror. Sätt på tv:n och koppla till datorn, nu börjar leken!

Gå till pc för alla och se hur man enkelt skapar olika quiz.

Extra kul blir det om de som "tävlar" har laddat ner en Buzzer-app. Buzzer fungerar som en tävlingsknapp där de tävlande väljer ett läte för att snabbast få svara på frågan.

Jag testade att göra en quiz och för att bädda in quizen på min blogg så exporterade jag min powerpoint till Moviemaker. Och sedan laddade jag upp den på Youtube.
Så här kopplar du datorn till tv:n, gå till guiden.

Se mitt lilla försök till quiz



Så här exporterar du en Powerpoint till Moviemaker
Välj Spara som och vid Filformat väljer du JPEG filutbytes- format, klicka på Spara.
Välj nu att klicka på Alla bilder.






Klicka sedan på OK.

 
 
 
 


Har du provat att göra olika quiz för dina elever, familj eller vänner på det här sättet?
 
Over and out L8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar