söndag 7 oktober 2012

Flipped classroom – Omvänt klassrum

I våras när jag var på SETT-dagarna var min tanke att jag skulle lyssna på föreläsaren Daniel Barker om The Flipped classroom, men av någon anledning prioriterade jag en annan föreläsning.
I efterhand förstod jag att det var en fel prioritering, men då är det tur att Daniel så generöst delar med sig av sitt arbete med flipped classroom på sin blogg. Och det finns en hel del att läsa genom att googla på flipped classroom.
 

Vad innbär flipped classroom?
"Flipped classroom" översätts men "Flippade klassrum", "Det upp-och nervända klassrummet" eller "Omvända klassrummet".
Tanken med "flipped classroom" är att eleverna ska kunna ta del av lärarens teorigenomgångar innan lektionen så att de sedan kan använda och omsätta teorin i praktiken när läraren finns till hands.

Daniel Barker kallar det för det omvända klassrummet. Istället för ha genomgångar under lektionstid kan eleverna titta på dem hemma. Så här beskriver Daniel vad som är annorlunda med flipped classroom:
Den stora skillnaden med The flipped classroom är att tidigare använde jag en stor del av lektionerna till att visa och förklara, så när det var dags för eleverna att jobba med innehållet var lektionen i stort sett slut. Då fick de jobba hemma med det som är betydligt svårare än att hänga med på lärarens genomgångar - problemlösning. Många har berättat om hur de hemma har kört fast och inte kommit vidare. Sedan kom nästa lektion med ännu mer nytt. Nu finns både jag och klasskamrater till hands när en elev behöver hjälp för att komma vidare. Nu hinner vi i stort sett göra klart det tidigare hemarbetet på lektionerna.

Daniel har haft ett samarbete med Stockholms universitet, en person från lärarutbildningen har följt arbetet och bl.a. gjort djupintervjuer med eleverna. Men det är för tidigt för att uttala sig om några konkreta kunskapsmässiga elevresultat.
- Det jag kan säga nu är att eleverna ägnar mindre tid åt matematik, utan att prestera sämre, säger Daniel.

- Eleverna uppskattar att de kan titta på filmerna igen om det är något de inte förstår och att de får mer tid till att jobba, istället för att lyssna på läraren. Dessutom finns det tid till individuella frågor på lektionerna, säger Daniel.

Det handlar inte bara om filma lektioner utan om att vända på perspektiv och att nyttja lärarens kompetens till att samspela med eleverna och att stödja dom i att bearbeta sitt lärande.

Se videon hur Daniel går till väga när han spelar in en film.

Gå till Daniels blogg.
Gå till Daniels
filmer, som han använder i sitt "Omvända klassrum".

4 kommentarer:

  1. Och med nya interaktiva projektorer blir det enkelt att spela in! Lovely!

    SvaraRadera
  2. Ja Lotta, visst är det smidigt!
    Hoppas workshopen var givande och att videoguiderna hjälper lärarna.

    SvaraRadera
  3. Och för den som inte har hittat dit än:
    Flippa klassrummet på Facebook
    http://www.facebook.com/groups/flippa/

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset, nu är jag medlem i gruppen.

    SvaraRadera