torsdag 22 november 2012

Gör din egen podcast

Det är fler och fler som väljer att producera podcasts. Det är ett enkelt sätt att t ex producera egna radio- eller filmprogram.

Vad är en podcast?
En podcast är en samling ljudfiler eller filmer som du kan prenumerera på via internet. Tänk dig ett radioprogram där du som lyssnare kan ladda ned varje avsnitt och lyssna på det när och var du vill, i din dator, mp3-spelare eller mobiltelefon. En av fördelarna är att det är väldigt billigt att producera sina egna podcasts, det enda som behövs är en dator med internetuppkoppling, ett inspelningsprogram och en mikrofon.
Se filmen Podcast i undervisningen – Att skapa en podcast


Jag valde att testa att göra min första podcast utifrån min PIM 3:a som jag gjorde 2011. Jag skapade min PIM 3:a i Photostory och sen laddade jag upp filen på Podomatic. I Podomatic måste du först skapa ett konto innan du kan ladda upp din podcast som ljud- eller filmfil. Sen får du en inbäddningskod som du kan klistra in på t ex din blogg.
Nästa gång ska jag testa att göra en podcast ska prova att att göra ett radioprogram i gratisprogrammet Audacity.

Här är min första podcast

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar