fredag 27 september 2013

Nordic summit 2013

Jag har deltagit på konferensen Nordic Summit som i år hölls i Stockholm.
Konferensen var i två dagar och här är lite vad jag fick ta del av.

Studiebesök

Studiebesök på Trädgårdsstadsskolan i Botkyrka.
Vi blev guidade runt av elever. Jag och min grupp fick se tre olika lektioner där de använde digitala verktyg. På bland annat musiklektionen så arbetade eleverna med GarageBand och skapade filmmusik till utvalda bilder.

Här är några av de som föreläste de två dagarna:
Martin Fernström lärare på Årstaskolan berättade om hur hans elever arbetat med iBooks Author. Martin drog ner flest applåder under dag 1. Det var ett fantastiskt gott exempel på  hur digitala verktyg gör skillnad. Martin och hans elever vann Scandinavian Learning Awards på SETT-dagarna 2013, bidraget hette "Recording Learning".  Titta på en intervju när Martin mottagit priset.

Rektor Nathan Lowe på Flitch Green Academy hade med ett antal elever som visade upp på vilka olika sätt de använder datorn i undervisningen. Läs Mr. Lowe's blogginlägg från Nordic Summit.
Här nedan är en bild från Mr Lowes blogg från deras besök i Stockholm.

Ruben Puentedura gick igenom SAMR-modell mer på djupet.

Essa Academy berättade om buildning community. Skolan var en "problemskola" som hotades av stängning. Vi fick ta del av deras förändringsarbete.

Ja, det här var lite av det jag fick ta del av. Det var två dagar fyllda med entusiastiska rektorer, lärare och elever som visade upp goda exempel där digitala verktyg stödjer utvecklingen av undervisningen och lärandet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar