tisdag 3 november 2009

Nintendogenerationens handskicklighet

I boken Vi lär som vi lever skriver Bodil Jönsson:
"Människor kan idag även ta med sig sin handskicklighet från den virtuella världen till den reella och därmed vida överträffa vad som tidigare varit vanligt. När exempelvis den första Nintendogenetrationen i USA påbörjade sin läkarutbildning och kom till kirurgavsnittet myntades uttrycket ”Nintendo surgeons” för att beskriva hur påfallande mycket skickligare de nya läkarstuderande var än vad de tidigare hade varit. "

Nintendo Wii gör kirurger skickligare
Experiment gjorda vid Banner Good Samaritan Medical Centre visar att spelkonsolen Nintendo Wii förbättrar kirurgers prestationsförmåga. En grupp med åtta kirurger under utbildning fick spendera en timme dagligen med att spela Nintendo Wii. Övriga, som agerade kontrollgrupp, fick istället öva i en virtuell kirurg-simulator.
Marble Mania till Nintendo WiiDataspel lämpliga för kirurger är de som kräver små precisa rörelser. I studien användes därför spelet Marble Mania där en boll ska flyttas i en 3D-labyrint.
Spelet är just känt för att kräva god förmåga till exakta rörelser.

Mer om hur Nintendo Wii gör kirurger bättre finns att läsa hos BBC: 'Wii warm-up' good for surgeons.


Over and out L8

2 kommentarer:

  1. Själv spelar jag Guitar Hero på nivå easy - och lyckas sisådär - 97 % får jag emellertid på "Schools out". Däremot blev jag förbannad när jag spelade "Mario and Sonic at The Olympic Games" - jag hängde inte med överhuvudtaget. Tur att jag inte är kirurg!

    SvaraRadera
  2. He, he ...näe tur att du inte är kirurg utan informatör = ) för vilken kirurg skulle klara av det?!

    SvaraRadera