onsdag 3 juni 2009

Många anledningar att fira jubileumsvecka och nationaldagen

På lördag tänker jag fira nationaldagen hela dagen lång.
Fasadflaggan ska sättas upp och förhoppningsvis skiner solen, gul och varm mot den blå himlen.
1983 bestämdes att 6 juni skulle vara Sveriges nationaldag, innan hade det bara varit Svenska flaggans dag som har firats sedan 1916. Sedan 2005 är Sveriges nationaldag även helgdag.

Om man vill kan börja firandet redan 4 juni för då går startskottet för Eskilstunas jubileumsvecka.

Alltså många anledningar att fira!

Jag sparar mig till nationaldagen men då går jag ut hårt och sedan ökar jag bara. Eskilstuna har mycket att erbjuda under nationaldagen.
Jag får nog göra ett schema ; ) för att hinna med allt som erbjuds.

Här är några tips på vad man kan hitta på i Eskilstuna under dagen:
08.30: Springa eller jogga i Jubileumsloppet 5 km som utgår från Stadsparken.

11.00: Kungen hedrar Eskilstuna med ett besök på Fristadstorget. Ta med flagga och att vifta med som brukligt är när det kommer kungligheter.

Från 14.00: Fira någon student när de springer ut och möter framtiden med sången ...den ljusnade framtid är vår... HURRA!

14.00: Walter Kurtssons jubileumsshow på Strömsholmen tillsammans med Grabbarna. Det blir säkert klassikern ”Kan du tänka dig en sommar utan sol och bad”.

14.00: Upplev historia medeltidsmarknad med tidstypiska vikingar som kommer att fylla Stadsparken med hantverk och aktiviteter.

16.30: Fredrik Lindström på Strömsholmen. Han håller föredrag under rubriken: Eskilstuna – Centrum i det mellansvenska gnällbältet!

20.00: VM-kval matchen Sverige-Danmark. Matchen visas live på storbildsskärm ute på Strömsholmen och på storbildsskärm på Ölkultur. Det är bara att välja för vem har sagt att livet ska vara enkelt?

Jag hoppas att danskarna åker på "stryk" så att vi kan fira nationaldagen med en svensk seger där Zlatan blir den som avgör mot den "farlige dansken".

Titta, njut och få ståpäls som Gunde skulle ha sagt!!
Zlatans klackmål EM 2004



Over and out L8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar