lördag 20 juni 2009

Mission impossible

Jag skrev en ansökan att få delta i ett internationellt utbyte vad gäller IKT i skolan. Man söker ett studiebesöksstipendium genom Internationella programkontoret. De stödjer skolor, universitet, företag, organisationer och enskilda individer att delta i internationellt samarbete.

Nu har jag fått svar att studiebesöksstipendiet är beviljat för en plats på ett studiebesök.
I november ska jag med andra kollegor från andra länder i Europa besöka staden Shumen i Bulgarien och se hur de arbetar med IKT på en förskola.


När jag glatt berättade för vänner och kollegor att jag fått stipendiet beviljat var det inte så många glada miner och tillrop utan det var kommentarer som:
Det där B-landet!
Håll i plånboken!
Har du verkligen tackat ja?!
Du kommer aldrig levande därifrån!

Tänk er hur min glada min snabbt ändras till ett snopet Va?

Jag surfade runt lite på nätet för att ta reda på lite mer om Bulgarien och tyvärr så besannades många av mina vänner och kollegers uppfattning.

Så här står det i reseinformationen om man ska besöka Bulgarien:
Denna information är avsedd att ge en allmän överblick för resenärer till Bulgarien.

Bulgarien ligger i ett område med viss risk för jordbävningar och jordskalv förekommer från tid till annan.

Man bör akta sig för ficktjuvar. På torg och shoppinggator med många människor samt i offentliga fortskaffningsmedel bör man vara synnerligen försiktig.

Resenärer gör klokt i att förhålla sig restriktivt till "vänner" som envist vill slå följe – turister har drogats med starka lugnande medel som blandats i drycker eller i maten och sedan rånats.

Likaså finns det skäl att förhålla sig misstänksamt till civilklädda poliser som på gatan vill kontrollera passet och penningtillgångar. Man bör även iaktta viss försiktighet på bensinstationer och inte lämna värdesaker kvar i bilen medan man tankar eller dyl.

Bilstölder är vanliga, i synnerhet av dyrare bilar som är utlandsregistrerade. Man bör undvika att köra utanför städerna efter mörkrets inbrott, dels på grund av viss risk för s.k. ”vägpirater”, dels mot bakgrund av vägarnas i många fall dåliga skick.

Man bör vara vaksam vid växling av pengar. Det är också angeläget att noga kontrollera växelkursen i förväg, eftersom det i turisttäta områden oftast ges betydligt sämre växelkurser.

Man bör aldrig växla valuta på gatan.

Med kreditkort kan man hämta ut pengar från bankautomater i de större städerna. På grund av svindlerier och annan kriminell verksamhet är det skäl att vara försiktig när man använder kreditkort eller bankautomater.

Men visst måste det finnas massor av positiva omdömen att ge Bulgarien som land?

Det får bli mitt mission impossible att vända den negativa bilden av Bulgarien till något positivt.



Over and out L8

4 kommentarer:

  1. Vad kunde vara mer spännande än att åka till ett okänt hörn av Bulgarien och titta på hur de använder datorer? Jag kanske är konstig, men djupt avundsjuk!
    Snygg omgörning av sidan

    SvaraRadera
  2. Det är enkelt; om vi inte skickar dig vem skulle vi då skicka - du är den enda som är modig nog att anta utmaningen ;) Jag kan förresten hänga med om du behöver en livvakt - det hela verkar ju spännande!

    SvaraRadera
  3. Alltså, jag skulle vilja säga att den där beskrivningen passar in i vilken storstad som helst, New York, Thailand, London whereever....man ska alltid hålla i plånbokn, självklart inte slå följe med främlingar och vara på sin vakt,,,det är nog inte speiellet unikt för Bulgarien, sen är det nog fattigare där än i New York, men ta det inte för allvarligt. Säger jag som rest över nästan hela världen!

    SvaraRadera
  4. Tack Anna, det var kloka och lugnande ord från en globertrotter!

    SvaraRadera