måndag 4 juli 2011

Vårlik och klimatsmart pocket

Jag har nyligen läst ut två pocketböcker och är nu inne på min tredje pocketbok.

Boken Vårlik av Mons Kallentoft beskrivs så här:
Vårsolen skiner över Linköping och de ännu vinterbleka människor som vågat sig ut på uteserveringarna runt torget. Några svalor kretsar i skyn, färgglada tulpaner lyser från stånden och en mamma med två små barn går mot bankomaten. Men plötsligt slits lugnet itu av en kraftig explosion, och Linköping kommer aldrig att bli sig likt igen.

Kriminalinspektör Malin Fors står framför sin mammas kista i Uppståndelsens kapell och försöker känna någonting. Så bryter ett lågt muller tystnaden, och snart är hon på väg till Stora torget och en syn hon aldrig kommer att glömma. Glassplitter. Krossade blommor och utspridda grönsaker. En trasig barnsko. En duva som pickar i något rött i den öronbedövande tystnaden.


Mitt omdöme om boken
Boken har flera bottnar där det finns ett övernaturligt inslag parallellt med det verkliga. Jag personligen hade lite svårt för det övernaturliga inslaget där de döda talade till Malin.
Jag ger boken 2 hängmattor av 5 möjliga.


Boken Jag älskar dig inte av Christina Stielli beskrivs så här:
Lotten vet ju att äktenskap innebär kompromisser och vem skulle hon vara om hon inte först och främst såg till att Per och barnen mådde bra?
Det Per säger till henne en dag - "Jag älskar dig inte" - slår i ett slag hål på idyllen. Men Lotten kraftsamlar, hon kan förändra sig. Hon ska försöka mer, bättre. Hon vet att hon kan. Hon bestämmer sig för att med alla medel rädda den familj som är mamma, pappa och två barn. Att hon raderar ut sina egna konturer i processen är bara en del av den nödvändiga kompromissen.

Men inget hon gör fungerar. En dag tar Per sin väska och lämnar familjen för gott.
Det uns av självkänsla Lotten hade kvar raderas. Hela hennes värld rasar samman.


Mitt omdöme om boken
Jag sträckläste faktiskt boken och trots att Lotten gav ett blekt intryck först som gjorde allt för att anpassa sig efter hennes man så fick hon sin ”hämnd”.
Men egentligen är ju ingen vinnare…
Jag ger boken 4 hängmattor av 5 möjliga.


Testa Smakprov
På webbsidan smakprov.se kan du läsa lite ur en bok som du kanske är sugen på att köpa. Smakprov är ett litet modernt mediabolag med fokus på digital marknadsföring av böcker.
Här är ett smakprov på böckerna:
Vårlik
Jag älskar dig inte

Klimatsmart pocket
Pocketboken Jag älskar dig inte var en klimatsmart bok.
I mars lanserade Månpocket och Bonnier Pocket Klimatsmart pocket som innebär en ny miljövänligare pocketbok, sju miljoner pocketböcker blir klimatsmarta.
Se videoklippet om Klimatsmart pocket.



Over and out L8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar