söndag 4 september 2011

Nu "snackar" vi Dragon

Nu har jag testat appen Dragon Dictation på iPaden. Jag har även laddat ner den på min iPhone. Appen är än så länge gratis att ladda ner via iTunes.

Vad är Dragon Dictation?
Dragon Dictation är ett lättanvänt röstigenkänningsprogram. Med applikationen Dragon Dictation kan du prata in dina anteckningar eller meddelanden och när du är klar kommer Dragon Dictation omvandla ditt tal till text. Det sker genom en molntjänst så du måste vara uppkopplad till Internet för att det ska fungera.

Det jag pratade in skrevs in korrekt av appen : ) imponerande!

Det smarta med appen är att den lär sig hur du uttalar vissa ord, vilket betyder att den kommer att fungera bättre ju längre du användern den. När texten visas, kan du redigera den genom att antingen klicka upp tangentbordet eller markera ord. Vissa ord visar alternativa träffar när du markerar dem.
När du dikterat klart din text kan du skicka den via SMS, lägga upp den på Twitter eller Facebook, kopiera den till iPhones urklippshanterare för att klistra in i annan app, eller skicka via e-post.

Det går bara att spara text direkt i programmet med iPad-versionen.

Dragon Search
Jag har även laddat ner appen Dragon Search som också är gratis. Dragon Search är det snabba, exakta och smarta sättet att söka efter Internetinnehåll på din iPhone eller iPad med hjälp av rösten. Jag har inte hunnit testat den appen men den verkar lovande. Det du gör är att du talar in vad du söker, t ex Veronica Maggio och så får du ett sökresultat. Voilà!


Info hämtad från idg.se och itunes apple.com

Over and out L8

1 kommentar:

  1. Vilken bra app du beskriver! Den ska jag ladda ner på en Ipad i skolan, introducera till några elever jag har som inte tycker det är så roligt att skriva.

    SvaraRadera