tisdag 5 maj 2009

Varför heter min blogg IKT i skolan kanske du undrar?

Jo, först var min tanke att ha en blogg om just IKT, informations- och kommunikationsteknologi, i skolan. Men sen ändrade jag mig, efter att ha skapat bloggen, till IKT i vår vardag. Jag vet inte hur jag kan ändra min bloggadress, så nu får den heta det jag ”döpte” den till. Så nu vet du varför den heter som den heter.

Men vad är en blogg frågar sig då pedagogen i mig och varifrån kommer ordet blogg?
Jo, ordet blogg är ett förkortat uttryck för webblogg - alltså en dagbok på webben.

Hur gör man om man vill börja blogga?
Här får du tips på två länkar på hur du lära dig blogga på Blogger. http://www.multimedia.skolverket.se/Trekvarten/Publicera/Borja-blogga/

https://www.blogger.com/start

Over and out pedagogen Lotta om en självklarhet
På torsdag kväll är vi några tjejer srämma hos mig och se semesterbilder från en Thailandsresa som två av tjejerna har gjort. Korten och filmerna är självklart digitala så datorn kopplas till tv:nefter konstens alla regler. Tjejerna har med sina foton på CD eller på USB.
m med all säkerhet var tagna med en Instamatic kamera skulle först framkallast, sen skulle fotona sorteras och klistras in i album och tillslut skulle det skrivas något till varje bild. Vi skulle alla sitta runt albumen och kommentera de röda ögonen som blixten skapade.
Det är lätt att bli nostalgisk eller retro kanske låter bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar