söndag 18 april 2010

Lovina - norra Bali

Igår åkte vi med hyrd minibuss i tre timmar upp till norra Bali till ett ställe som heter Lovina. Vi stannade efter vägen och åt lunch.
Vi fick Black rice pudding till efterrätt och det var väl ingen höjdare.

Black rice pudding gör man på svart ris, salt, socker och vatten.

Vi, alla fyra, bor på Puri Bali i ett stort hus(hotellet kallar det familjerum) vid poolen och 2 minuter till havet. Boendet(se bilden ovan) är i två plan, två badrum, ett sovrum, ett sovrum kombinerat allrum, altan, en jättestor balkong och kök. Det kostar 630 kronor/natt för alla oss fyra!!
Prisvärt med andra ord.

Första kvällen var vi till en restaurang a la ”hål i väggen” och åt en god och billig middag. De som ägde stället var otroligt trevliga och kunde fixa det mest åt oss.
Vårt mobilkort behövde tankas på så ägaren sa att han kunde ordnade det medan vi åt. Han tog vespan till en affär och ordnade påfyllningen medan vi satt kvar och hans fru servade oss.
Snacka om service!

Utflykt
Idag var vi först till en bassäng som värms upp av en varmkälla och badade.
Sen åkte vi och såg ett vattenfall vid Git-Git.

Det regnar faktiskt en hel del här på Bali. Regnet kommer strax efter två och håller på i 1-2 timmar. Enligt befolkningen så brukar regnet ha gått över i april men inte i år.
Bali känner också av klimatförändringar om det nu är det som gör att det regnar i april.

Men det är bara att gilla läget!
Efter regn kommer solsken brukar man ju säga.

Teknik-Tomas har även den här gången ”lyckats” med att få ett antal bett på benen. Jag vet inte riktigt hur han alltid ”lyckats” med det. Men nu är det införskaffat en kräm som ska hjälpa.
Ja, ja, vi får väl se vad han ”lyckas ” med härnäst ; )

Vi har under vår första vecka sett otroligt mycket av denna gröna ö.
Imorgon kliver upp kl. 02:00, ja, du läste rätt, för att åka till vulkanen Mt Batur och klättra upp till toppen och se soluppgången.

Over and out L8

1. Det låter som en underbar resa. Är allt lite avis...Kram

2. Så underbart! Jag och min man var på en 2 veckors bröllpsresa till Bali 2006. Vi bodde på hotellet Puri Santrian i Sanur på deras Klubbavdelning. På morgonen satt vi 1-2 timmar vid frukosten och tittade ut över havet och nedanför oss spelade Balineserna på instrument. Sedan tog vi det lungt vid poolen innan vi tog oss ut på äventyr. Vi avslutade kvällen med sen middag på någon av restaurangerna, tog en promenad längs stranden eller inne i den stora hotellparken. Underbart och fantastiskt mycket att uppleva.