söndag 23 maj 2010

Boston i augusti

I början av augusti åker Teknik-Tomas och jag till Boston.
Teknik-Tomas ska på kurs genom jobbet och jag ska…ha semester och utforska Boston.
Jag har varit ute på nätet och läst lite om Boston. Det verkar vara en intressant stad, så jag har nog inga problem att få tiden att gå när Teknik-Tomas är på kurs hela dagarna.

Boston tea party
Något intressant som jag stötte på när jag surfade runt var begreppet the Boston Tea Party.
Jag visste inte att the Boston Tea Party var en protest mot skatten på te. Övriga tullar hade upphävts, men britterna behöll tullen på te, detta mest för att visa vilka som bestämde. Och de amerikanska kolonisterna betraktade denna tull som olaglig eftersom de inte hade fått vara med och bestämma detta.

En aktionen organiserades och natten den 16 december 1773 vräkte en grupp på 50 uppretade bostonbor lasten av te från tre brittiska fartyg som låg i Bostons hamn i sjön.
Det var sammanlagt 342 lådor med te, till ett värde av 18 000 pund. Detta resulterade i protester från britterna och den brittiska regeringen svarade med att stänga hamnen i Boston och stiftade en ny lag som kom att kallas "Intolerable Acts", eller "Coercive Acts". Denna lag ledde senare till de protester som blev början av den amerikanska revolutionen.
Information hämtat från wikipedia.

Ja, där ser man, nu vet jag vad som menas med the Boston Tea Party.

Jag ser redan framemot en härlig augustivecka i Boston.

Over and out L8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar