Det är fler lärare som ser möjligheterna med användningen av sociala medier i skolan.
Samtidigt finns det en rädsla för Internet, enligt Brit Stakston, författare till boken ”Politik 2.0, Konsten att använda sociala medier”.
Hon vill avdramatisera användningen av sociala medier.
- Det finns en kraft i att vi förhåller oss naturligt till de här medierna. Brit Stakston är mediestrateg samt en av Sveriges mest anlitade föreläsare och debattörer inom sociala medier.
Gå och in och läs på hennes blogg, här är ett kort utdrag:
Jag är en extrem cyberoptimism i grunden. Jag tror att samhällsutvecklingen gynnas oerhört mycket och vitalt av digitaliseringen. Gamla maktstrukturer kan falla och en större global samsyn är möjlig på ett sätt som skär tvärs igenom alla samhällsstrukturer och kulturer. Viktiga pusselbitar för en global hållbar samhällsutveckling. Fast det bygger på att vi alla talar samma språk.
Ordförande i Lärarnas Riksförbund Metta Fjelkner uttalar sig om sociala medier:
Sociala medier erbjuder nya sätt att undervisa. Detta ska bejakas. Men det kan aldrig ersätta det personliga mötet mellan lärare och elev. Ju mer arbete som förläggs till internet, desto viktigare blir mötet med läraren. Sveriges lärarkår och elever måste finna sätt att hantera de sociala medierna och acceptera att det finns helt nya möjligheter att tillgodose elevernas kunskapsbehov.
Frågeställningar som Kolla Källan tagit fram kring användandet av Facebook som lärare
Hur skiljer du dina olika roller åt inom privat- och yrkeslivet i ett blandat forum som Facebook, där du förmodligen har både barn, vänner och kollegor i kontaktlistan?
Kanske till och med din chef, din rektor eller dina elever?
Går det att vara personlig och professionell samtidigt och sköta både privata och yrkesmässiga relationer i samma forum?
Det gäller att förstå hur Facebook fungerar och vad du vill använda den till.
Att fundera över vad du vill dela med dig av till andra, vilken bild du vill visa upp av dig själv och att försöka hålla en enhetlig linje i din användning av mediet.
Eftersom Facebook bara tillåter att man har ett konto så kan läraren inte ha ett privatkonto och ett konto som lärare. Här är några tips från Kristina Axelsson på hur man kan göra:
-Skapa en grupper för dina vänner och välj vilka som ser vad.
-Skapa en fan-page för de grupper man har
-Enklast är att sortera behörighet för dina vänner och välja när du publicera för olika vängrupper.
Johan Lindwert har lagt ut en film på Teacher on demand på vad lärare kan tänka på om man vill bli vän med sina elever på Facebook.
Har du tankar eller erfarenheter hur Facebook eller andra sociala medier används i skolan i undervisningen?
Over and out L8
Tack Lotta!
SvaraRaderaPrecis som du säger ovan så "underlättar DU i MIN vardag".
http://eliekb.blogspot.com/2011/01/allt-lite-eller-inget.html
Roligt att du uppskattar inläggen på min blogg : )
SvaraRaderaJag har börjat att använda FB aktivt med mina elever. Jag har skapat en gruppe där alla leverna har "joinat" Där har det efter hand bara blitt diskusjoner och frågor som handlar om klassen=skolan. Nu behöver jag inte vara vän med alla och därmed dela min personkiga "ström"
SvaraRaderaEn annen sak är att här är eleverna ofta och därmed får de med seg information och annat som jag och medelever skriver. Det är inte alla som är innom LMSén varje dag/kväll. (Något som man kanske kunde önska)
MVH Magnus (Norge)