lördag 21 maj 2011

Framtidens lärande gav mersmak

Nu har jag och några kollegor avvverkat två dagar på konferensen Framtidens lärande och vi har fått sett och höra människor som brinner för IKT i skolan.
Under alla gemensamma föreläsningar kunde vi deltagare delge andra deltagare korta inlägg genom att twittra eller via en webbsida, se bild ovan.

Torsdagen började med en gemensam föreläsning om Nät- och ungdomskulturer med Simon Lindgren och Lärande på människans villkor med Peter Gärdenfors.

Sen var det dags för mitt eget val under förmiddagen. Jag hade valt att lyssna på Marie Andersson, lärare på Gotland som har arbeta med en bokblogg med sin klass kring författaren Anna Janssons böcker Emil Wern.
Marie och hennes elever har kritiskt granska innehållet i böckerna och undersökt närmiljön utifrån boken. Stämmer det som står i böckerna?
Gå till deras blogg, Dektektiven Emil och vi.

Bokbloggen har enligt Marie medfört:
-Nätverksbyggande
-Kommunikation utåt, klassen får ut sitt skolarbete och gjort det synligt för andra
-Diskussion om upphovsrätt och hur man använder Creative commons licens

Efter lunch var det en gemensam föreläsning med Anthony Salcito, Microsofts vice president worldwide education och Erik Fichtelius Vd på UR.


Jag avrundade torsdagen med att lyssna till seminariet PIMlab som handlade om ett projekt som Skolverket driver med att utveckla pedagogens ämneskompetens med stöd av IT.
Mellan föreläsningarna gick jag runt bland alla utställare som var på plats. Gapminder.org visade bland annat ett spel som snart ska kunna spelas i Gapminder. Vi var några som fick prova på att spela spelet. Här är ett klipp som jag filmade med min iPhone under spelet. Kvaliten är inte den bästa men, men...



Under fredagsförmiddagen lyssnade jag till Ingrid Carlgren professor Stockholms universitet och Metta Fjelkner ordförande i Lärarnas riksförbund.

Och till sist lyssnade jag till Skolinspektionens seminarie om granskning av IT-användningen i undervisningen. Skolinspektionen kommer att granska IT-användningen som en tvärgående aspekt i de ämnesgranskningar som genomförs under 2011.

IT-granskningens samlade resultat kommer redovisas i en separat kvalitetsgranskningsrapport, preliminärt maj 2012.
Läs mer på Omvärldsbloggen.

Over and out L8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar