tisdag 20 juli 2010

Det onda ögat eller snigel på ögat?

Förra veckan drabbades en kollega av ett insektsbett på ena ögat trodde hon men jag har mina aningar och den här veckan har jag fått en vagel i ögat.
Är det månne det onda ögat eller har vi fått en snigel på ögat?
Det verkar i alla fall som en förbannelse vilar över oss som är kvar på kontoret.

Det onda ögat
Tron på det onda ögat är en antik vidskepelse som du kan möta i många kulturer. Det onda ögat är en slags negativ kraft som vi alla mer eller mindre bär inom oss. Om vi stirrar för länge på en person, ett djur eller till och med objekt kan vi skada denne med den onda kraften. Detta sker oftast helt omedvetet, men själva stirrandet i sig kommer många gånger från avund eller beundran, och dina ögon blir det onda ögats kanaler.

För att bli av med förbannelsen måste du hitta någon som kan upphäva den. Detta är ofta en kvinna. Det första hon gör är att kolla om du verkligen har blivit träffad av det onda ögat.
För att göra detta häller hon några droppar olivolja i ett glas vatten. Om oljan bildar en liten fläck på ytan kan du andas ut. Men om oljan försvinner, löses upp, har du blivit drabbad av det onda ögat.
Info hämtad från in2greece.

Snigel på ögat
I mitten av 90-talet gick det ett inslag på tv om tv-pejlingsinformationen, där riskerade man att få en snigel på ögat om man inte betalade tv-licensen.
Se youtubeklipp "Vill du ha en snigel på ögat?"




Jag har betalat tv-licensen så jag kan ju inte ha haft en snigel på ögat.
Men det där med onda ögat…jag har nog stirrar för länge på "objektet" datorskärmen och det kan nog stämma på min kollega också.

Ja, det är bara att se till att få förbannelsen upphävd med lite böner och korstecken och lite färre timmar framför skärmen!

Over and out L8

6 kommentarer:

  1. När det gäller din kollega är jag övertygad om att det är en förbannelse...men när det gäller dig så är det nog mer otur ;)

    SvaraRadera
  2. I felt very sorry for your normally very nice work mate. I feel sorry for you, of course, though I also felt much more sorry for her

    SvaraRadera
  3. sorry I meant: normally very good looking workmate - she´s always nice.

    SvaraRadera
  4. Ha, ha...
    Esset, jag tror "Monkidonka" inte bara hade en förbannelse över sig hon lider också av narcissistiska drag. "Robbie Williams" wake up!

    SvaraRadera
  5. Om man har drappats av onda ögat, vilket jag tror jag har blivit, vad gör man då? har också fått en vagel i ögat

    SvaraRadera