onsdag 7 juli 2010

Sociala medier i skolan

Sociala medier i skolan - sändning av seminarium från Almedalsveckan
Onsdagen den 7 juli kl 13.00-14.00 direktsände Lärarnas Riksförbund seminariet "Sociala medier i skolan - är det dags för skolan 2.0?" på LR.se. Seminariet är en del av Lärarnas Riksförbunds program under Almedalsveckan i Visby.


Så här skriver LR.se om seminariet
Allt fler riksdagspolitiker använder sociala medier för att närma sig väljarna på deras arenor. De finns på Facebook, de twittrar och bloggar för att skapa en dialog med väljarna, övertyga dem om sina åsikter och ideologier och för att skapa debatt.
Medan politikerna ligger i framkant, har skolan halkat efter i utvecklingen.
Kan skolan dra lärdom av politikernas användning av sociala medier?
Kan skolan använda dessa forum för att nå sina kunskapsmål?
Ska lärare i sin profession närma sig de sociala medier där eleverna finns och vilka är i så fall fallgroparna?

I panelen: Fredrick Federley (C), Rossana Dinamarca (V), Brit Stakston, författare till boken "Politik 2.0 — Konsten att använda sociala medier", Kristina Alexanderson, gymnasielärare och bloggare, Helena Linge, Lärarnas Riksförbund.
Moderator: Alexandra Pascalidou


Over and out L8

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att programmet låter jätteintressant, men hann inte uppleva det i går. Måste kolla hur jag ska kunna se det nu i efterhand, för jag har för mig att jag läst någonstans att det ska gå ...
    :-)
    Tyckte du att det framkom något intressant och klokt?

    SvaraRadera
  2. Ahhh ... nu såg jag din länk. Vilken service! TACK!

    SvaraRadera