onsdag 12 januari 2011

Migrering till Windows 7

Äntligen, idag migrerades datorerna på jobbet till Windows 7!
Och samtidigt fick jag Office 2010 : )
Jag har varit ute och googlat lite om Windows 7 och hittade en bra länk på PC för alla, Allt om Windows 7.

Här är lite smått och gott från webblänken ovan
I Windows 7 introducerar Microsoft så kallade bibliotek, som enklast kan beskrivas som dynamiska foldrar. Biblioteken samlar ihop mappar och filer från din hårddisk och visar dem i ett fönster. Eftersom biblioteken är dynamiska uppdateras de hela tiden i realtid. Om du kastar bort en fil i en mapp som ingår i ditt Dokumentbibliotek försvinner den med andra ord omgående även från biblioteket.


När det gäller användbarhetsförbättringar i Windows Aero har Microsoft piffat upp Windows 7 med några nya skrivbordseffekter. Den första – Aero Peek – hittar du längst ned till höger i Aktivitetsfältet. När du för muspekaren över det här området aktiveras Aero Peek som gör att alla fönster som du har öppna blir helt transparenta. När du sedan flyttar din muspekare igen återgår fönstren till sitt tidigare läge. Aero Peek ersätter den tidigare funktionen Visa skrivbord som hade ungefär samma syfte.

10 kortkommandon som gör dig mer effektiv
Shift+klick på programikon Öppna nytt fönster i samma program.
Windows+P Windows 7:s inbyggda val av bildskärm. Perfekt när du jobbar med en projektor till exempel.
Windows+Mellanslag Alla fönster blir transparenta.
Windows+Home Döljer alla utom det aktiva fönstret.
Windows+T Visar miniatyrer av alla öppna fönster.
Windows och + Zooma in.
Windows och - Zooma ut.
Alt (i ett fönster): Ta fram den klassiska Verktygsmenyn.
Alt och pil vänster/höger Flytta dig upp eller ned i mappar.
Shift+Windows+pil Flyttar det aktiva fönstret till nästa bildskärm.

Office 2010
Vad gäller Office 2010 har jag bara hunnit nosa lite på OneNote. OneNote är som en digital anteckningsbok som klarar av många funktioner, se video.



Jag lär återkomma när jag har utforskat mer om OneNote och förstås även övriga program i Office 2010.

Over and out L8

2 kommentarer:

  1. Jag kan bara tipsa om att OneNote är jättebra att jobba med. Jag har all min undervisning i OneNote och gör pdf av alla lektionerna som jag sdan publicerar i vår lärplattform. OneNote är ett smidigt sätt att samla allt för varje kurs osv. Det är mina pärmar på nätet och mitt kontor har fler tomma hyllor. Ett tips till är att när du börjat använda OneNote kontinuerligt så gör säkerhetsuppdateringar med jämna mellanrum, kan vara en extra säkerhetslina även om datorn ska klara av att ominstalleras utan att informationen påverkas.

    SvaraRadera
  2. Tack Helen, för att du delar med dig av dina erfarenheter! Jag har stora förväntningar på OneNote.

    SvaraRadera