tisdag 29 september 2009

Fladdermusmannen

Jag fick ett boktips av syster-yster och har nu läst Jo Nesbøs kriminalroman Fladdermusmannen.
I boken får man följa den norske polisen Harry Hole som skickats till Sydney för att hjälpa polisen i ett utredningsarbete med ett mord som har begåtts på en ung norska.

Harry följer tillsammans med den australiensiska kollegan Andrew Kensington de spår mördaren lämnat efter sig och snart inser de att de jagar en seriemördare.

Jag som läsare får följa utredningsarbetet på jakt efter mördaren och samtidigt får jag en inblick i dagens Australien samt aboriginernas historia med olika legender som återberättas.

Det enda minuset är den svaga inledningen innan man kommer in i handlingen.


Fladdermusmannen är den första boken i en serie kriminalromaner med den norske polisen Harry Hole som huvudperson.

Böckerna i utgivningsordning:
Fladdermusmannen
Kackerlackorna
Rödhake
Smärtans hus
Djävulsstjärnan
Frälsaren
Snömannen

Fladdermusmannen är Jo Nesbøs debutroman och har belönats med såväl Rivertonpriset för bästa norska kriminalroman, som Glasnyckeln för bästa nordiska kriminalroman.

Läs mer om författaren Jo Nesbø.
Boken får betyget 4 hängmattor av 5 möjliga.

Nu väntar jag på bok nummer två, Kackerlackorna, som jag ska få efter att syter-yster ha läst klart den.

Over and out L8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar