torsdag 3 september 2009

Hur övervintrar ett olivträd?

Vi fick ett olivträd av våra vänner i somras.
Visst är det vackert!
Det bär till och med frukt och enligt experter gör olivträdet det när trädet är 3-5 år.
Olivträdet har stått på altanen hela tiden sedan vi fick det men nu börjar jag fundera över hur ett olivträd övervintrar.


Jag har ju som bekant inga gröna fingrar, så jag har surfat runt på nätet och läst skötseltips på olivträd.
Det jag har förstått är att olivträdet måste förvaras inomhus på vintern och då gärna ljust och svalt. Det tappar lätt blad under vintern och det kan vara idé att planera om det på våren och klippa bort de döda grenarna.


Lite kuriosa...
Olivkvisten finns i många sammanhang som en symbol. Duvan med olivkvist står för fred och försoning (t.ex. i FN:s emblem och flagga), samt för pånyttfödelse, olivbladet för livets förnyelse.

Ja, du vackra olivträd, håll tummarna att jag lyckas med bedriften att håll dig vid liv tills våren och värmen är tillbaka, kanske en pånyttfödelse väntar dig.


Over and out L8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar