torsdag 1 juli 2010

Fritt fram för kommuner att använda sociala medier

En juridisk genomgång som SKL, Sveriges kommuner och landsting, gjort visar att det är fritt fram för kommuner, landsting och regioner att twittra och använda andra sociala medier. De har tagit fram ett förslag på en checklista för de som vill använda dessa verktyg i sin kommunikation.

Här är SKL:s förslag till checklista på sociala medier:
1. Det bör finnas ett uppdrag från chefen för att en anställd ska kunna använda sociala medier i tjänsten. Med detta beslut klargörs att personen använder sociala medier som anställd och inte som privatperson.

2. Kommunen bör utse vilka personer som får skriva på sociala medier för kommunens räkning, på ungefär samma sätt som man utser publicister på hemsidor.

3. Kommunen bör ha en förteckning på den egna webbplatsen över vilka externa webbplatser, t ex Facebook och Twitter som kommunen är aktiv på.

4. Om politiker i kommunen vill länka från kommunens webbplats till exempelvis sin privata blogg eller sitt partis webbplats går det bra. Beslutet om detta ligger hos den som ansvarar för kommunens webbplats. Men det bör klart och tydligt framgå att åsikterna som framförs på till exempel bloggen inte är kommunens egna utan den enskilde politikerns.

5. Kommunen måste fatta gallringsbeslut om att till exempel svar på ett twitterinlägg, Facebook-inlägg eller andra inkomna kommentarer på de sidor man är aktiv på inom sociala medier får gallras (tas bort) fortlöpande. Samma sak gäller för den information som kommunen själv skapat i ett socialt medium.

6. För att dokumentera själva mediet bör man en gång i halvåret eller inför stora förändringar spara skärmdumpar från de sidor man är aktiv på.

7. Sekretessbelagda uppgifter får inte publiceras på sociala medier.

8. Brottsligt material ska kommunen ta bort, som till exempel hot eller hets mot folkgrupp m.m.

9. Anställda som använder sociala medier i det privata får skriva om kommunens verksamhet. Yttrandefrihet och meddelarfrihet gäller även här.

10. Det kan i kommunen finnas regler för hur anställda får använda sociala medier på arbetstid. Här är det upp till varje arbetsgivare att bestämma vilka regler som ska gälla.

Läs SKL:s PM om Sociala medier och handlingsoffentligheten.

Se filmen, Social medier revolution. Den tar upp att:
"Social media isn't a fad, it's a fundemental shift in the way we communicate."
"Sociala medier är inte en modefluga, det är en fundamental förändring i vårt sätt att kommunicera."



Over and out L8

2 kommentarer:

  1. Vilken fin blogg du skapat! Intressanta inlägg och så snyggt!!!
    Jag tänkte passa på att fråga dig hur du fixade besöksräknaren?

    SvaraRadera
  2. Tackar, tackar för berömmet!
    Gå till http://susnet.se/tjanster/ så hittar du tjänsten för besöksräknare.
    Lycka till!

    SvaraRadera