måndag 21 juni 2010

Microsoft Live@edu

De lärplattformar som finns idag tror jag mer och mer kommer att ändras efter hur användaren vill att den ska fungera och vad man vill att den ska innehålla. Vad gäller utveckligen av plattfomar trot jag att min plattform kommer att se annorlunda ut än t ex en kollegas, men vi kommer säkert att ha vissa grundfunktioner lika. Om något år är alla sina egna producenter och skapar sin plattform utifrån sin profession och sin fritid. Jag tror att man har sin egen plattform oavsett om jag är på jobbet eller hemma och därifrån kommer jag åt det jag behöver.


En intressant och framtida lärplattformlösning tycker jag Live@edu är. Högskolan i Eskilstuna, Mälardalens högskola, har Live@edu. De gick över till Live@edu 9 juni i år. Malmö högskola har också gått över till Live@edu.
Vad är live@edu?
Live@edu är en av Microsofts stora satsningar mot skola och utbildning. Live@edu är en molntjänst innehållandes bland annat:
- e-post, Exchange-lösning med möjlighet att ha sin egen färg och logotype samt en inbox per användare på upp till 10 GB
- lagring, Ge studenterna tillgång till hela 25 GB lagringsutrymme online på Windows Live SkyDrive
- chatt och samarbete, Gör det enklare att samarbeta online och dela dokument
- säkerhet, En stabil och lättskött Microsoft-lösning med hög säkerhet
- kompatibilitet, Stöd för alla vanliga webbläsare på Windows och Mac, inklusive Firefox och Safari.
Källa: http://www.viaecole.se/sv/vara-erbjudanden/Sidor/Live@edu.aspx

Se youtubeklippet översikt över tjänsten.



Over and out L8

1 kommentar: