lördag 22 augusti 2009

Mycket rönnbär = mycket snö?

Rönnbärsträden dignar med otroligt mycket rönnbär som hänger i stora klasar på träden.
Titta själv nästa gång du går förbi en rönn så får du se.


Om rönnen har mycket rönnbär blir det en sträng vinter med mycket snö enligt ett uttryck. Uttrycket kommer ifrån Bondepraktikan.


Långt innan vädersatelliter och datorer fanns använde bonden Bondepraktikan för att förutse väderlek och årsväxten. Den är en slags handbok med råd och tips för bönderna.
Redan på omslaget berättar Bondepraktikan om sin egen förträfflighet:

Fromme läsare köp mig nu.
Mycket förstånd lärer jag dig.
Bonde-Praktika är mitt namn.
Läs mig, det länder dig till gagn.
Det hela årens lopp vill jag dig lära, Varefter du dig skall regera.


Kan man lita på Bondepraktikan?
Att mängden rönnbär skulle ha någonting med den kommande vintern att göra, avfärdar både natur-, väder- och folklivsexperter numera.
– Man ska nog mer betrakta det som poesi än vetenskap, säger folklivsforskaren Bengt af Klintberg.


Bondepraktikan har sin plats i historien. Men lita inte på rönnbären som naturligtvis visar hur vädret har varit och inte hur det ska bli!

Oavsett nu hur vintern blir, hoppas att den dröjer, så kan man ju ta tillvara på de vackra rönnbären och göra en utsökt gelé.
Recept på Rönnbärsgelé med äpplen.


Till sist…
Bartolomeusdagen (den 24/8) är dagen klar, bådar vacker höst.
Jaha, då återstå det att se om Bondepraktikan stämmer...

Over and out L8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar