måndag 17 augusti 2009

Odontofobi

Lagom så här års brukar jag bli kallad till tandläkaren.
Jag har tandläkarskräck (odontofobi) så grämer jag mig när kallelsen kommer och hjärtat slår några extra slag.

Jag är ju inte rädd för själva tandläkare utan för vad hon/han ska göra med mina tänder.
Det är där min rädsla sitter.

Jag går hos en tandläkare som faktiskt förstår min rädsla men hon har ännu inte lyckats att ”bota” mig under alla dessa år.
Men trots min rädsla går jag dit varje år, fast jag brukar ringa ändra tiden en till två gånger, dumt eftersom jag på det sättet förlänger min rädsla inför tandläkarbesöket.

När kallelsen kommer i år ska jag inte ringa och ändra datum utan gå dit det datumet som jag blivit kallad.

Som om inte det vore nog så har dottern kommit in på högskolestudier från och med hösten.
- Jaha, vad roligt för henne och vad ska hon läsa?
- Hmm…hon ska läsa till…hmm...TANDLÄKARE!

Aftonbladet har en artikel i dagens nätupplaga, 17 augusti, om Så botar du din tandläkarskräck.
Artikeln tar upp att problemet är stort med människor som har tandläkarskräck och tipsar samtidigt tandläkarrädda med några tips.

Over and out L8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar