lördag 13 mars 2010

Godisnostalgi

Godis är gott och tänk så mycket gott godis det finns.
Jag har speciellt många godisminnen från det jag var barn och tonåring.

Här är min nostalgilista på godis
En del av godiset finns fortfarande att köpa men inte allt tyvärr.

Tomteklubban
Tomteklubban är en godisklubba med kolasmak. Klubborna tillverkas av Larsson & söner i Bollnäs, och finns fortfarande i vissa butiker. Den vanligaste smaken som flest förknippar klubban med, är de röda gräddkola-klubborna. Men klubban finns också i bland annat söt lakrits, salt lakrits, apelsin och fler fruktsmaker.


Tuggummi
Jag säger bara Riff. Vi som fick den unika möjligheten att tugga Riff glömmer aldrig det där gröna, salta lakritstuggummit. Tyvärr finns inte Riff längre det slutades säljas i mitten av 80-talet.

Toy såldes med en reklamslogan som blev väldigt känd Ta't lugnt, ta en Toy. En annan slogan som användes var Frisk i mun med Toy. Jag tyckte att Toy:et i den mörkblå förpackningen var godare än den i den vita förpackningen.

Bugg var populär bland många kompisar. Jag gillade päronbugg bäst. Tuggummit fanns fram till 80-talet men försvann sedan. Men 2009 återlanserades Bugg, denna gång sockerfri och med naturliga smakämnen.


Mitt absoluta favorittuggummi var blått och hade ett genomskinligtpapper om sig. Tuggummit hette Te-Pe. Jag skulle ge en hel del för att få tugga det tuggummit igen!

Rigi den lilla chokladkakan som man alltid fick med i påsen på barnkalas i fiskdammen. Jag minns att jag inte tyckte att chokladen var så god.

Nötcreme
Printzells(de som började tillverka Nöt-crème) kom att tänka på att det ofta var den goda fyllningen i kakor och bullar man ville åt. De bestämde sig för att producera en sådan fyllning och den blandning som säljs än idag kom till. Till en början sålde Nöt-Crème dåligt.

Genombrottet kom när en bekant till Printzell tog med sig en sändning av Nöt-Crème till sin kiosk i Göteborg. Snart behövde han beställa fler då ungdomar stod i kö för att köpa den nötbaserade massan.

Pez, tabletterna är rektangulära som minitegelstenar, och mycket söta; smaken påminner en del om fruktsocker. Man "laddar"de mekaniska miniautomaterna med PEZ-tabletter. PEZ-automaterna har ett huvud man lyfter bakåt för att få fram tabletterna som man laddat i automatens magasin. Automaterna finns med hundratals olika huvuden, i tusentals varianter, allt från Disneyfigurer till Elvis Presley. Pezautomaterna är populära samlarobjekt.


Godishalsband
Jag gillade inte så värst mycket godiset som var som halsband och armband med ringar i pastellfärger och vitt som var trädda på elastisk tråd som man kunde bita av en och en. Det var som att tugga på färgat socker.




Lakrits
Jag tyckte om lakrits som barn och gör så fortfarande. Här är några lakritsminnen.

Käck hette en mjuk sötlakritskola. Idag heter den Kick och tillverkas av Malaco.

Lakritscigaretter, undra om det finns idag?

Lakritspipa smakar sötlakrits och är utformad som en pipa där glöden är av rosa strössel. Det har funnits flera lagförslag om att förbjuda produkter som liknar tobaksvaror för att de kan tänkas uppmuntra till tobaksrökning. Ett uppmärksammat fall var under 2002, då Europaparlamenet rekommenderade EU:s medlemsländer att förbjuda godis som liknar tobak. Men inget sådant förbud infördes i Sverige.

Salta katten med lakrits-/salmiaksmak som tillverkas av Cloetta. Mums!

Ja, det var godisnostalgi från Lotta godisråtta.

Over and out L8

5 kommentarer:

  1. små 5-öres kola med hallon och lakrits...Mums

    SvaraRadera
  2. Det ljusblå tuggummit som hette TePe som fanns på -70 talet, var inlindad i prassligt genomskinligt plast var underbart goda, smaken drog lite åt vademecumhållet.
    På -80 talet fanns även lakritssmak. Det såldes styckevist och på plasten stod det TePe med röda bokstäver. Tyvärr slutade de tillverka det smaskigaste tuggummit någon gång på sent -80 tal. Skandal tycker jag!

    SvaraRadera
  3. Saknar Tepe tuggummit de blå..smakade åt Jenkahållet

    SvaraRadera
  4. Tandkrämen från OralB smakar som jag minns Te-Pe. Slurp..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag också! Min favorittandkräm!

      Radera