tisdag 2 mars 2010

Ica kommer till dörren

Idag fick jag hem första leveransen från Ica Ekängens nätbutik. I'm in heaven...

Det var lätt som en plättt att ”köpa“ varorna och maten kördes hem till mig i en miljöbil, så samtidigt har jag gjort en miljöinsats.

Jag kommer garanterat att "köpa" från nätbutiken igen. Och nästa gång jag lägger in en beställning kan jag handla snabbare genom att gå till "Tidigare köp" bocka för de varor jag önskar igen. Lätt som en plätt!

Så här presenterar Ica Ekägen sitt koncept:
"Vi erbjuder 12 000 varor till ordinarie butikspris för både privatpersoner, företag och offentlig sektor. Beställ före kl. 24.00 och få maten redan nästa dag*. Tryggt och enkelt!
Vi kör maten till din dörr med biogaskylbil. Du sparar både tid och värnar om miljön. Vår nätbutik erbjuder samma breda sortiment och kunniga personal som i vår butik.
Testa ditt postnummer för leverans och börja handla!
*Observera att inte alla postnummer har leverans varje dag.
Läs mer under
leverans"

Undra vad ICAnder och MonICa skulle ha tänkt om näthandeln?
Du kanske inte vet vilka ICAnder och MonICA var?
Då ska du få en lite historielektion som är sammanställd av Edward Blom:

ICAnder var en folkkär reklamfigur under 70- och 80-talen. Den tillkom 1971 i samband med en reklamkampanj. Kampanjen behövde en symbol, och plötsligt var det bråttom. På ett måndagsmöte skulle valet ske och under fredagen fanns fortfarande inget förslag.

Reklamchefen Anders Wijk och den grafiske formgivaren Guy Sandvik diskuterade igenom saken på lördagen. Första tanken var att engagera skådespelaren Sune Mangs, men det ansågs för dyrt. Då kom Sandvik på att han kunde teckna en Sune Mangs-liknande gestalt istället: ”en jovialisk, god figur”. Sagt och gjort. Sandvik gick hem och tecknade – och på söndagskvällen var ICAnder född.

Namnet ICAnder hade man hämtat från en seriefigur, som funnits i ICA-tidningen på 1940-talet.
Fru MonICA tillkom eftersom ICA ville ha en person som kunderna kunde identifiera sig med. Man engagerade Margareta Frunck, som nyligen gått ut realskolan och efter det börjat jobba som mannekäng och fotomodell. Hennes ”charmiga leende” var det som avgjorde saken. Fru Frunck fotograferades hållande den nya ICA-kassen eller en Luxusburk och en liten bild i svartvitt kom att pryda alla veckoannonser och flygblad och därmed tillföra de ganska tråkiga prislistorna något mer personligt.

Visst finns det likhet med Margareta(bilden nedan) och med MonICA(bilden ovan)!
Läs mer om Icas historia.

Over and out L8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar